Werkende stad

Er zijn duizenden werkende handen nodig voor een stad op mensenmaat. We hebben bouwvakkers nodig om huizen te isoleren, chauffeurs voor een beter openbaar vervoer, meer leerkrachten voor kleinere klassen, meer zorgpersoneel… Er is zo veel te doen. Maar het stadsbestuur mist elke ambitie als het om tewerkstelling gaat. Ze laat toe dat de arbeidsmarkt volledig verkrampt in een toeristische niche door enerzijds niet verder te investeren in openbare diensten en anderzijds vrij spel te geven aan winstgevende bedrijven die te pas en te onpas volledige fabrieken sluiten. Wij willen hier een trendbreuk. De stad op mensenmaat is een werkende stad.

Wat wij willen

Een. Investeer in de stad

• Wij investeren in het stedelijk onderwijs, de stads- en OCMW-crèches en in de herwaardering van andere stadsdiensten. Daar zijn honderden jobs voor nodig.
  • We gaan voor investeringen en banen in toekomstsectoren. We bouwen een stadsbedrijf voor duurzame en goedkope energie uit.
  • We willen een stedelijk investeringsbudget dat uitgaat van de sociale noden, maar ook zorgt voor volwaardige jobs. Dat is een andere koers dan het cadeaubeleid aan ondernemingen zonder tewerkstellingsvoorwaarden.

Twee. Nultolerantie voor sociale dumping

• Wij voeren een charter tegen sociale dumping in. Want op de bouwwerven van de stad aanvaarden we alleen volwaardige jobs. Geen wirwar van constructies en onderaannemingen die een loopje nemen met de sociale rechten en de veiligheid van de werknemers.
  • Het gemeentelijk havenbedrijf beslist welke bedrijven gebruikmaken van de terreinen in de haven. Daarbij moet respect voor arbeid, milieu en veiligheid het eerste criterium zijn. Het havenbedrijf moet optreden tegen sociale dumping en tegen overtredingen van de wet-Major voor de havenarbeiders.
  • Opleidingstrajecten, sociale tewerkstelling en het stelsel van ‘artikel 60’ moeten bijkomende tewerkstelling creëren. Ze mogen geen stabiele banen vernietigen.

Drie. Respect voor het stadspersoneel

• Wij tonen respect voor de medewerkers van de stadsdiensten. Sterke publieke diensten zijn nodig. Ze staan of vallen bij gemotiveerde medewerkers. Zorg voor een vast statuut op alle niveaus. De stad moet een sociale werkgever bij uitstek zijn.
  • We luisteren naar het stadspersoneel en nemen de expertise qua dienstverlening ernstig. We verspillen daarom geen geld aan dure consultancybureaus.
  • We draaien de privatiseringen van het stadsbestuur terug. We heropenen laagdrempelige wijkkantoren, zodat de stadsmedewerkers hun dienstverlening kunnen verbeteren.

Vier. Sociale innovatie met de 30-urenweek

• We testen de 30-urenweek uit bij een aantal stadsdiensten. Een experiment met de 30-urenweek in Göteborg leverde beloftevolle resultaten op inzake ziekteverzuim, burn-outs… In Brugge is 1 op 12 ambtenaren langdurig ziek.
  • De 30-urenweek biedt mogelijkheden bij verminderde tewerkstelling door digitalisering en technologische vernieuwing.