Stad zonder armoede

Wat moet het komende stadsbestuur prioritair doen? Armoede aanpakken! Zo luidde het duidelijke antwoord van de Bruggelingen in onze Grote Bevraging. Armoedebestrijding is volgens de Bruggeling na betaalbaar wonen de belangrijkste prioriteit. Maar armoede is ook de olifant in de kamer. De politiek zwijgt erover en voert een bestraffend beleid van ‘eigen schuld, dikke bult’. Wij niet, wij willen mensen versterken. Wij zetten volop in op wonen, op werk, op gezondheid, op onderwijs en op ontplooiing. Daar worden mensen sterker van, en de stad ook. We openen laagdrempelige wijkhuizen waar mensen terechtkunnen. We herbevestigen en verruimen de verantwoordelijkheid van het OCMW in het garanderen van de grondrechten. We zorgen ervoor dat de stedelijke dienstverlening bereikbaar, begrijpelijk en behulpzaam is. En dat rechten automatisch worden toegekend. We garanderen het recht op wonen, en zorgen ervoor dat ook mensen in een kwetsbare positie een job hebben. We garanderen de toegang tot water en energie als mensenrecht. Kortom: we bestrijden de armoede, niet de armen.

Wat wij willen

Eén. Een wijkhuis in elk stadsdeel

  • We heropenen de deelgemeentehuizen en richten ze in als wijkhuizen in Brugge en elke deelgemeente, met maximaal 10.000 inwoners per wijkhuis. Een wijkhuis voorziet in een brede en laagdrempelige dienstverlening.
  • Het wijkhuis helpt bij administratieve problemen via het concept ‘koffie en papieren’. Bij een kop koffie of thee krijgen mensen hulp om officiële papieren in orde te maken, om de energiefactuur uit te pluizen en om andere problemen op te lossen.
  • In het wijkhuis voorzien we budgetbegeleiding, woonbegeleiding, arbeidsbegeleiding, begeleiding bij energie- en waterproblemen, hulp bij onderwijs en opvoeding en laagdrempelige medische hulp door verpleegkundigen.
  • Met huisbezoeken en straathoekwerk gaan we Brugge in om mensen te bereiken die de weg naar het wijkhuis niet vinden.
  • Met buurtwerkers bouwen onze wijkhuizen aan een sterke, warme en solidaire stad. Ze organiseren ontmoetingsmomenten en -activiteiten zodat de mensen uit de stad elkaar beter leren kennen.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Het OCMW draagt de eindverantwoordelijkheid

  • We herbevestigen en verruimen de eindverantwoordelijkheid van het OCMW in het garanderen van een menswaardig bestaan voor iedereen die op het grondgebied verblijft. Het OCMW moet – ook in de nieuwe vorm – de regie nemen in het lokaal sociaal beleid en moet het middenveld daarbij als partner betrekken.
  • Iedereen met een hulpvraag moet bij het OCMW terechtkunnen voor hulp en begeleiding. Uitgangspunt daarbij is dat ieders sociale grondrechten gegarandeerd worden.
  • Daarbij is een rechtenverkenning van belang: voor iedereen nagaan op welke rechten en sociale tegemoetkomingen hij of zij recht heeft.
  • Het leefloon moet gegarandeerd zijn voor iedereen met een (gezins)inkomen beneden de Europese armoedegrens.
  • De stad streeft ernaar het leefloon op te trekken tot boven de Europese armoedegrens via aanvullende financiële steun.
  • Wij kanten ons tegen elke poging om het OCMW verder te politiseren via de gemeente of verder te verzelfstandigen via Mintus.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Drie B's in de dienstverlening: bereikbaar - begrijpelijk - behulpzaam

  • We voeren voor de stedelijke dienstverlening het 3-B’s-principe in: ze moet bereikbaar, begrijpelijk en behulpzaam zijn. Zo worden de drempels weggewerkt.
  • We maken de dienstverlening bereikbaar qua afstand. Maar je moet ook kunnen binnenwandelen voor een afspraak, we werken dus niet alleen met digitale afspraken.
  • We maken de dienstverlening begrijpelijk: geen moeilijke woorden en geen jargon, geen digitale doolhoven, maar hulp op maat, aangepast aan ieders behoefte. Met een tolk als dat nodig is.
  • We maken de dienstverlening behulpzaam: ambtenaren en loketbedienden vertrekken niet vanuit regelgeving maar vanuit de hulpvraag, vanuit hoe ze kunnen helpen. Ook dat is maatwerk.
  • Waar maatschappelijke begeleiding nodig is, moet er ruimte zijn voor een vertrouwensband met de hulpverlener en moet de continuïteit gegarandeerd worden.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Automatische rechtentoekenning

  • We organiseren het zo dat de verschillende rechten automatisch toegekend worden. Dat kan relatief gemakkelijk online.
  • We passen het ‘only-once-principe’ toe: als je een papier eenmaal binnenbrengt, moet het ook gebruikt kunnen worden voor andere aanvragen. Dat maakt het leven voor iedereen eenvoudiger, ook voor de administratie

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Het recht op wonen garanderen voor allen

  • We organiseren het zo dat de verschillende rechten automatisch toegekend worden. Dat kan relatief gemakkelijk online.
  • We passen het ‘only-once-principe’ toe: als je een papier eenmaal binnenbrengt, moet het ook gebruikt kunnen worden voor andere aanvragen. Dat maakt het leven voor iedereen eenvoudiger, ook voor de administratie

Meer achtergrondinformatie