Mobiele stad

De stad weer in beweging brengen op zo’n manier dat iedereen mee kan: dat is de mobiliteitsuitdaging. Een performant openbaar vervoer kan de ruggengraat van een duurzame mobiliteit worden. De fiets laten we uitgroeien tot een gezond en veilig alternatief voor de auto. En als je toch eens een auto nodig hebt, kies je het best voor een auto die zo weinig mogelijk vervuilt. Een slimme ruimtelijke ordening zorgt ervoor dat veel verplaatsingen gewoon niet meer hoeven. Op die manier trekken we het verkeer weer vlot en zorgen we voor propere lucht in de stad.

Wat wij willen

Eén. Een performant openbaar vervoer als ruggengraat

• We dringen aan op investeringen bij De Lijn: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden, en houden we De Lijn in openbare handen.
  • We maken het openbaar vervoer in Brugge gratis, zodat veel meer mensen overstappen van de auto naar de bus.
  • We verhogen het aanbod op de lijnen. Ideaal rijdt er elke vijf minuten in de spitsuren een bus, zoals nu het geval is op de gemeenschappelijke haltes van lijnen 1 en 2. In de daluren wordt dat elke tien minuten en ‘s nachts om het half uur.
  • We zorgen ervoor dat de lijnen beter verspreid worden in de binnenstad en door de randgemeenten.
  • We maken alle voertuigen van De Lijn toegankelijk voor mensen met een beperking of voor wie een kinderwagen bij heeft.
  • We verbeteren de doorstroming van trams en bussen door een ‘groene golf’ voor het openbaar vervoer en de fiets in te stellen.
  • We investeren hoogdringend in functionerende signalisatieborden met realtime informatie, zowel aan de haltes als in tram en bus. Deze borden zijn er nu op enkele haltes en op de stadsbussen, maar moeten uitgebreid worden
  • Iedere Bruggeling heeft recht op een bus- of tramhalte dicht bij de voordeur.
  • We vervangen de vervuilende Brugse bussen door bussen op waterstof, die ook lokaal geproduceerd worden.
  • We pleiten voor De Lijn als uitbater van het vervoernet in Brugge. We bouwen de Brugse shuttlebus af.
  • Voor een vlotte verplaatsing tussen de verschillende deelgemeenten voorzien we mobiliteitsknooppunten waar trein, tram en bus goed op elkaar zijn afgestemd: station Brugge, Brugge-Sint-Pieters, Lissewege en Zeebrugge-Dorp. Aan iedere invalsweg moet er een openbaar mobiliteitsknooppunt komen naar het voorbeeld van Rijsel.
  • We pleiten voor de heropstart van het Neptunusplan van De Lijn, dat onder andere voorziet in het doortrekken van de kusttram door Brugge naar Torhout.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Een stad met veel ruimte voor fietsers en voetgangers

• We tekenen autoluwe hoofdassen voor fietsers uit, die de stad doorkruisen, met een netwerk van ringwegen en dwarsverbindingen.
  • Voor deze hoofdassen voeren we een groene golf in voor fietsers en het openbaar vervoer. Het ideale tempo wordt aangegeven met ledlichten naast het fietspad.
  • In samenspraak met bewoners, scholen en middenveldorganisaties zorgen we voor vertakkingen vanaf deze hoofdassen naar de verschillende wijken.
  • In woonwijken wordt de fiets de norm en de auto de gast. We richten de straten zo in dat de zone 30 goed wordt nageleefd.
  • Straten zonder afgescheiden fietspad vormen we om tot zone 30.
  • Iedere school moet een veilige omgeving worden voor zwakke weggebruikers; we willen het project in de Gistelse Steenweg met agenten en gemachtigde toezichters uitbreiden.
  • Risicokruispunten maken we veiliger door de verkeerslichten zo af te stellen dat ze conflictvrij worden. Dan kunnen fietsers een kruispunt ook in één keer oversteken.
  • Waar zijstraten fietspaden kruisen, brengen we voorrangsstrepen aan.
  • In elke buurt voorzien we toegankelijke overdekte fietsparkings.
  • Wij pleiten voor het invoeren van een Brugs fietsdeelsysteem
  • Iedere kasseistrook in Brugge moet ook een afgescheiden fietspad krijgen, en we stoppen de bouw van nieuwe kasseistroken

Meer achtergrondinformatie

Drie. Beter woon-werkverkeer - de invalswegen van en naar de stad

• We dringen bij de NMBS aan op een betere bediening van de lijnen van en naar de randgemeenten: de lijnen van en naar Zedelgem en Torhout, Oostkamp en Beernem, Blankenberge, Zeebrugge, Knokke.
  • We dringen bij De Lijn aan om meer in te zetten in een betere bediening naar de randgemeenten zonder treinstation: Jabbeke, Zuienkerke, Damme
  • Wie met de auto naar de stad komt, moet die gratis kunnen achterlaten in randparkings met een snelle en frequente verbinding van het openbaar vervoer naar het stadscentrum. We willen de huidige randparkings benutten en geen extra bijbouwen.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Gezonde mobiliteit begint bij een slimme ruimtelijke ordening

• We maken van Brugge een stad waar de keuzes voor de fiets en het openbaar vervoer gewoon het meest voor de hand liggen. Dat wil zeggen dat in elke buurt basisvoorzieningen aanwezig zijn en dat integrale wijken worden gevormd.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. We scheiden lokaal en doorgaand verkeer

• We investeren prioritair in duurzame transportmiddelen om het auto- en vrachtverkeer terug te dringen. Investeringen in weginfrastructuur komen op de tweede plaats.
  • Door te investeren in bus, tram en fiets, maken we de auto stilaan overbodig. Wie toch een auto nodig heeft, moet kunnen rekenen op een stedelijk autodeelsysteem met waterstofwagens in wijkparkings.
  • Om de parkeerdruk te verlagen stellen we de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten ‘s nachts en in het weekend open voor buurtbewoners.
  • De vlotste en duurzaamste verplaatsing is er een die je niet hoeft te maken. Daarom zorgen we ervoor dat je in elke wijk kan wonen, leren, ontspannen, winkelen en werken.
  • Bij de ontwikkeling van nieuwe woonzones wordt eerst voorzien in openbaar vervoer en fietspaden, nog voor de werkzaamheden starten.
  • We voeren venstertijden in voor het vrachtvervoer, zodat dit vervoer zo weinig mogelijk met school- en woon-werkverkeer in contact komt.
  • We voorzien in elke buurt centrale afhaalpunten voor pakjesdiensten. Zo lopen onze straten niet vol met bestelwagens van de verschillende bezorgers.