Klimaatneutrale stad

Beeld je eens in: een stad zonder schoorstenen. Een stad die niet bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Een stad met propere lucht en met ruimte om te wonen, te leven en te werken. We zijn ervan overtuigd: in 2035 kunnen we in zo’n stad leven. Op voorwaarde dat we nu aan die droom beginnen te werken. Door als stad zelf duurzame energie op te wekken voor alle inwoners. Door in het havengebied de omslag te maken naar een circulaire industrie. Door samen de groene revolutie te maken, zonder iemand achter te laten. Zo zorgen we voor een klimaatneutrale stad op mensenmaat. Waar wachten we nog op?

Wat wij willen

Eén. De haven als troef voor een klimaatneutrale stad

• Wij willen dat ook stad Brugge zich inschrijft in de waterstoffabriek ‘HyOffWind’ in Zeebrugge
  • Wij willen inzetten op meer windmolens aan zee
  • We trekken de kaart van de circulaire economie. Dat is goed voor de werkgelegenheid en het milieu, en het bespaart veel energie.
  • We tekenen een concreet pad uit naar nul emissies van broeikasgassen door de industrie in 2040. Dat leggen we vast in de concessie-overeenkomsten met de bedrijven.
  • We zorgen ervoor dat vrachtvervoer vooral via het spoor en het water verloopt. We brengen niet alleen de kostprijs, maar ook de milieubelasting in rekening bij de keuze van de vervoersmodus.
  • Roro-transport van geladen vrachtwagens per schip, wordt in de haven rechtstreeks op de trein gezet op weg naar de bestemming.

Twee. Een Brugs energiebedrijf

• We richten een Brugs gemeentelijk energiebedrijf op. Een publiek energiebedrijf van ons allemaal. Dit energiebedrijf investeert in energiebesparing en levert honderd procent hernieuwbare energie aan betaalbare prijzen.
  • Het energiebedrijf ondersteunt verenigingen en bedrijven die zonnepanelen op hun dak willen leggen.
  • Het energiebedrijf investeert in zonnepanelen op de magazijnen in de haven en op de daken van de stad en bouwt ook echte zonneparken. Waar de huidige UNESCO-richtlijnen zonnepanelen verbieden, onderhandelen we met UNESCO om dit mogelijk te maken
  • Wie de financiële middelen niet heeft om in zonnepanelen of isolatie te investeren, kan een beroep doen op de derde-betalersregeling.
  • We verhogen het aantal windmolens in de Brugse haven van 35 naar 50
  • Het Brugs energiebedrijf brengt de isolatiestatus van huizenblokken in kaart en biedt groepsrenovaties aan waar de nood het hoogst is, eventueel met een derde-betalerssysteem. Verhuurders worden aangesproken om hun eigendom te isoleren.
  • We zetten een slim, digitaal gestuurd netwerk met de verschillende energiedragers op, in handen van dit energiebedrijf, om zo de wisselwerking tussen hernieuwbare energie en de Brugse industrie mogelijk te maken.
  • De raad van bestuur van dit gemeentelijk energiebedrijf bestaat voor minstens een derde uit gewone Bruggelingen en voor een derde uit werknemers van het bedrijf. De verslagen ervan zijn publiek beschikbaar en de vergaderingen kunnen via livestream gevolgd worden.
  • Wie de handtekeningen van 1000 Bruggelingen verzamelt, kan een punt op de agenda van de raad van bestuur zetten.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Een stad op maat van het klimaat

• We zorgen voor een ruimtelijke ordening met integrale wijken waar alle diensten aanwezig zijn, zodat de energiezuinigste keuze ook de meest logische wordt.
  • We bereiden de stad voor op de gevolgen van het veranderende klimaat. We zetten in op meer groene ruimte en open water om grote hoeveelheden neerslag te bufferen en de stad af te koelen.
  • We gaan na of Brugge beleggingen heeft in fondsen die investeren in fossiele brandstoffen. Is dat het geval, dan trekken we het geld van de stad daaruit terug en investeren het in een energiebedrijf.
  • In de stad ondersteunen we waar we kunnen initiatieven die een circulaire economie met korte ketens stimuleren. Deelinitiatieven, reparatiecafés en lokale landbouwmarkten kunnen op ondersteuning rekenen.