Democratische stad

We leven in Brugge met bijna 120.000 inwoners samen. De toekomst van onze stad is niet alleen een zaak van elf schepenen, maar wel van ons allemaal. Hoe meer bewoners betrokken worden bij het beleid van onze stad, hoe groter de collectieve kennis, ervaring, capaciteit en draagkracht. Inspraak en participatie verbeteren het samenleven. En ze zijn essentieel, want iedereen moet meetellen. Mensen uit alle lagen van de bevolking, ook wie in de samenleving doorgaans onzichtbaar blijft, moet opgezocht, geïnformeerd en betrokken worden.

Wat wij willen

Eén. Maak informatie over het reilen en zeilen van de stad voor iedereen toegankelijk

• Inspraak en participatie beginnen met informatie. De toegang tot informatie over het reilen en zeilen van de stad moet voor alle inwoners gegarandeerd worden.
  • Open source online platformen van de stad kunnen alle info groeperen. Deze platformen moeten in handen van de gemeenschap zijn en blijven.
  • We voorzien gratis wifi in de hele stad. Er moeten openbare plaatsen zijn waar je gratis en onbeperkt online kan gaan.
  • De gemeenteraad moet naast de livestreams opnieuw schriftelijke verslagen voorzien, en moet versneld werk maken van het overbrengen van verslagen die niet beschikbaar zijn op besluitvorming.brugge.be

Meer achtergrondinformatie

Twee. Geen nieuwe projecten zonder echte inspraak

• Inspraak en participatie kunnen niet zonder informatie en interactie. Interactie vraagt openheid en flexibiliteit van het beleid en van de administratie.
  • Met de technologische middelen van vandaag kan de stad via online platformen gemakkelijk en objectief allerlei bevragingen, peilingen en stemmingen organiseren.
  • De stad heeft openbare ontmoetingsruimtes nodig, gericht op informatie, uitwisseling, inspraak en participatie. Dat kunnen vaste ontmoetingsruimtes zijn of pop-ups in functie van bepaalde projecten.

Drie. Een sterk middenveld

• Wij willen een stad op mensenmaat. Die bouwen we op van onderuit, met alle inwoners, doordat mensen zich inzetten, samenwerken, participeren en actievoeren als het moet.
  • De stedelijke overheid moet het middenveld ondersteunen. Een sterk ontwikkeld middenveld doet de democratie opleven.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Maak van de gemeenteraad een democratisch debatorgaan

• De gemeenteraad moet ernstig genomen worden. Beslissingen moeten er echt voorliggen. Alle problemen en uitdagingen moeten er ter bespreking op tafel liggen.
  • De gemeenteraad moet openstaan voor vragen en adviezen uit andere raden en van burgers. Die moeten daar ook toe uitgenodigd worden. En een ‘vragenuurtje’ moet voorzien worden.
  • Contracten tussen stad en privébedrijven zijn openbaar te raadplegen. In autonome gemeentebedrijven horen de oppositie, personeel en inwoners vertegenwoordigd te zijn.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Bindende referenda voor directe democratie

• De PVDA ijvert ervoor dat een bindend referendum wordt gehouden als duizend Bruggelingen erom vragen. De initiatiefnemers bepalen daarbij de vraagstelling, er is geen opkomstdrempel.